מיטל אדלר - חוכמת ניהול הכסף

23 יול 20233 דקות

איך להוזיל עלויות תרופות וציוד רפואי

תרופות וציוד רפואי יכולות להיות חלק משמעותי מתקציב הבריאות המשפחתי.
 
ברכישת תרופות מרשם ותרופות ללא מרשם בבתי המרקחת של קופ"ח, ניתן לקבל הנחה משמעותית שיכולה להגיע למאות ולאלפי שקלים בחודש. מי שמוכר כסובך ממחלה כרונית גם יכול לקבל הכרה שתגביל את הסכום המקסימלי לתשלום עבור תרופות.

גם בבתי מרקחת פרטיים שבהסדר עם קופ"ח, ניתן לקבל בתנאים מסויים, הנחה משמעותית לתרופות שבמרשם וגם לתרופות שאינן מרשם.

באופן כללי, כדאי לא להצטייד יתר על המידה. לתרופות יש תוקף, לכן כדאי לקנות לפי הצורך ולא לתת לתרופות להישכח בארון התרופות. הבחירה בתרופות ללא מרשם כדאי שתעשה באופן ממוקד לבעיה ולא להגזים במינונים.

רכישת תרופות הכלולות בסל הבריאות

סל הבריאות בישראל כולל את השירותים, הציוד והמכשירים הרפואיים שמבוטחים זכאים לקבל. חלק מהסל באחריות משרד הבריאות וחלק מהסך באחריות קופת החולים. ישנם שירותים הניתנים בחינם וישנם שירותים, כמו תרופות להם נקבעה השתתפות עצמית.

קופת החולים מחויבות לספק תרופה שנכללת בסל הבריאות בהתאם להתוויה הרפואיות הקבועה לתרופה ולשיקול דעת הרופא. לתרופה הנכללת בסל הבריאות השתתפות עצמית נמוכה יותר מתרופה שאיננה נכללת בסל. לחלק מהתרופות ישנן חלופות גנריות וכדאי לבדוק האם התרופה שנרשמה או נופקה נכללת בסל. התרופות הנכללות בסל הבריאות לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי מפורטות בצו ביטוח בריאות ממלכתי : תרופות בסל שירותי הבריאות.

קבלת הנחות בבתי מרקחת פרטיים

רכישה בבית מרקחת פרטי ללא מרשם עשויה לייקר את התרופה בעשרות אחוזים. בעת רכישת תרופה בבית מרקחת פרטי המצוי בהסדר עם קופ"ח, ניתן באמצעות שימוש בכרטיס הקופה לקבל את כל ההנחות בדיוק כמו רכישה בבית מרקחת של הקופה.

יש לוודא שקיים מרשם במחשב הקופה וכדאי לבקש מהרופא לרשום גם תרופות שניתן לרכוש ללא מרשם על מנת להפחית את ההשתתפות ברכישת התרופה.

אם לא מעבירים כרטיס או משתמשים במרשם שרשם רופא והוא לא עבר במחשב של הקופה לא מקבלים את ההנחה. אם אין ברשותנו כרטיס קופ"ח, ניתן לפנות למוקד של קופח ולבקש שיאשרו רכישה ללא כרטיס במחיר הקופה.

קבלת הנחות ברכישת תרופות שאינן בסל

אם תרופה אינה נכללת בסל הבריאות או שההתוויה שבגללה נרשמה לא תואמת התוויה מאושרת, עלות התרופה עלולה לעיתים להיות מהותית.

לא להסתמך רק על מידע שמתקבל מהקופה, ניתן לבדוק באתר מרד הבריאות האם התרופה כלולה בסל הבריאות או שיש לה תחליף גנרי הכלול בסל.

ייתכן ושימוש בביטוח משלים של קופ"ח יאפשר להשיג את התרופה או תחליף גנרי בהשתתפות עצמית מוזלת. ניתן לבדוק בתנאי הביטוח המשלים.

לעיתים קופ"ח אחת איננה מאשרת תרופה במסגרת ביטוח משלים ואחרת כן.

החזר כספי מביטוח בריאות כספי אפשרי בהתאם לתנאי הפוליסה, לעיתים גם ניתן לקבל גם החזר כספי של ההשתתפות העצמית.

במקרים יוצאי דופן, ניתן להגיש בקשה להכרה ע"י וועדת חריגים של הקופה או להסתייע בעמותות וארגונים המסייעים במימון תרופות. כדוגמת בוני עולם, חברים לרפואה, פתחון לב ועוד.

רכישה באון ליין

ויטמינים ותוספי תזונה ניתן לרכוש באון ליין בארץ ובחו"ל, יש לוודא שרוכשים מאתרים מוסדרים תוך שמירה על איכות המוצר הנרכש.

בהשוואה בין החברות המוכרות בשוק, ניתן לבחור בחברה עם המחיר המשתלם ביותר לאחר השוואת מחיר לטבלייה. ייתכן פער מחירים גדול עבור אותה החברה באתרים השונים.

כדאי להימנע מקניות אימפולסיביות, ויטמינים ותוספי תזונה יכולים להגיע למאות שקלים בחודש, וכדאי להתייעץ עם מומחה כדי להבין מה רוכשים ובאיזה מינונים לצרוך.

מימוש הטבות לחולים כרוניים

חולים כרוניים פטורים מתשלום דמי השתתפות עבור תרופות שבסל, בסכומים שהם מעבר לתקרה (כ- 300 ₪ לרבעון). גובה התקרה משתנה בין הקופות.

התקרה חלה על כלל התרופות שצורך החולה, לרבות תרופות שאינן מיועדות לטיפול במחלה הכרונית. כדי לקבל הכרה כחולה כרוני יש לפנות לקופ"ח לקבלת ההכרה.

חלק מהחולים במחלות קשות, זכאים לפטור מלא לתרופות המיועדות במחלתם.

מימוש הטבות בגיל פרישה

בגיל פרישה, למקבלים השלמת הכנסה, ניתן להגיש בקרה לתקרת השתתפות עצמית נמוכה.

הערכות לפני נסיעה העולה על חודש ימים

לפני נסיעה העולה על חודש ימים, ניתן לקבל מרשמים לתרופות המוגבלות בניפוק לתקופה של עד 3 חודשים, זאת כדי להימנע מרכישתן במחיר מלא מחוץ לישראל. ביטוחי הנסיעות לחו"ל בדר"כ אינם מכסים עלויות של תרופות קבועות.

אז איך לקנות זול יותר? לא לרכוש כמויות גדולות, להעדיף תרופות בסל הבריאות, להשתמש בהנחות של קופ"ח וביטוחי בריאות פרטיים, לבצע השוואת מחירים ולוודא שממצים את כל הזכויות המגיעות לנו.

אין במידע באתר ובתכנים המצויים באתר משום המלצה או ייעוץ להשקעה המתאים לצרכיו האישיים של כל אדם. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד.